chatbots_avatars

Het zoemt al even rond online, de chatbot is terug van weggeweest! Terug? Voor Ecreation is de chatbot nooit weggeweest. Al sinds 2005 houden we ons bezig met de ontwikkeling en doorontwikkeling van chatbots. Hoe deden we dit 11 jaar geleden, wat is er zoal veranderd in chatbot-land en wat zijn de nieuwste ontwikkelingen? Om je een goed beeld te geven, duiken we even een beetje de chatbot-geschiedenis van Ecreation in. Ga je mee?

‘Old school’ chatbots op MSN Messenger

Ruim 11 jaar geleden lanceerde Ecreation haar eerste chatbot op MSN genaamd: ‘Vraag het Alice’. In eerste instantie als een gimmick op MSN Messenger, om dingen als filenieuws, beursberichten en het weer op te vragen. Al snel zagen we dat niet alleen de korte commando’s zoals bijv. weer Woerden gegeven werden, er werd gechat met Alice! Dit was hét moment om de gebruikte techniek door te ontwikkelen en een echt gesprek mogelijk te maken. 

Chatbot Alice krijgt karakter

Zo gezegd, zo gedaan. Chatbot Alice kreeg een eigen karakter en leerde zelfs praten in de talen Engels, Frans, Spaans en Pools. Al snel had Alice wereldwijd meer dan 2 miljoen gebruikers!

Funbots in medialand

Het feit dat we onze chatbots nu een eigen karakter konden geven werd opgemerkt in medialand. Vanaf 2006 gingen we daarom aan de slag voor Radio en Televisie. We maakten vooral leuke, vlotte gesprekspartners, die buiten een gezellig gesprek vaak ook nog iets extra’s hadden. Bijvoorbeeld een quiz of enquête, tell-a-friend functies, badges verdienen en meer. Zo leerden we ondertussen ook onze chatbots te koppelen met verschillende externe systemen. Hierbij hebben we altijd het belangrijkste aspect, de conversatie voorop gesteld. 

*Radio 538 DJ’s Ruud de Wild en Barry Paff kregen een eigen chatbot en ook Marco Borsato werd ‘jouw persoonlijke vriend online!’ Bedrijven als Endemol, de Postcodeloterij, Talpa, Vara, Nokia/Annoying Orange en het Wereld Natuurfonds volgden al snel.

Van Funbot naar Hulpbot

De volgende stap was het doorontwikkelen van het ‘in house’ ontwikkelde Kennis Management Systeem (KMS), waarbij vooral de aandacht lag bij het menselijk aspect van een chatgesprek. Belangrijk punt daarvan is een stukje empathie te kunnen toevoegen. Ook humor en inzicht in de vraagstelling, om van hier uit door te kunnen vragen is van belang. Toen dit gelukt was konden we nóg beter de vertaalslag maken van funbot naar hulpbot. Dit resulteerde onder andere in de chatbots, of beter gezegd, virtuele assistenten voor 9292-OV en HTM, Spoorwegpensioenfonds, Action, Alphabet private lease en Timing uitzendbureau.

Chatbots en E-health

E-Health doet zijn intrede, wordt steeds belangrijker en neemt meer en meer een prominente rol in onze samenleving. Ecreation was er wat dat betreft vroeg bij, want in 2009 maakten we onze eerste E-health chatbot voor Soa Aids NL, BZZ. Een succesvolle voorlichtings-chatbot voor jongeren. BZZ gaf informatie over Alcohol, drugs en veilig vrijen. In de zelfde lijn kwam de Frankbot van Talk to Frank. Daarna volgden een virtuele tandartsassistente, doktersassistente Bibi en de Soa Seks Check.

Sweetie 2.0 Chatbot

Met Sweetie 2.0 gaan onze ‘chatbots’ in combinatie met digitale nep-kinderen (avatars) duizenden chatrooms op het internet monitoren om mannen die op zoek zijn naar seks met kinderen op te sporen, te identificeren, te ontmoedigen, waarschuwen en afschrikken. Dit doen we onder andere in samenwerking met criminologen en psychologen van de Universiteit van Tilburg. 

Social messaging chatbots op IM

Instant Messaging is terug van weggeweest. Onder de noemer Social Messaging wordt deze vorm van chat steeds vaker ingezet voor klanten support. Hiermee krijgt dus ook de Chatbot een nieuwe toekomst! Veel bedrijven maken al gebruik van social messaging om persoonlijk met hun klanten te communiceren. Best veel werk, je veel gestelde vragen persoonlijk door een medewerker te laten beantwoorden. Een volgende stap is dus om online support via kanalen als Facebook Messenger, WeChat of WhatsApp te automatiseren. Uit ervaring kunnen we stellen dat dat heel goed kan met Chatbots, zoals je hier in een demo kunt zien. 

Al 11 jaar onderweg, maar de reis blijft ons verbazen. De constante beweging van online innovaties is wat mij en mijn collega chatbotbouwers bij Ecreation zo ontzettend boeit. Daar krijgen we voorlopig geen genoeg van!