Horecava Tapwedstrijden


Nederlands kampioenschap Biertappen op de Horecava

Recentelijk was ik op de Horecava op uitnodiging van het Nederlands kampioenschap biertappen. In dit kampioenschap, gedragen door veel grote biermerken, wordt bepaald wie het beste biertje van Nederland kan tappen. Ik was daar niet alleen omdat ik op zijn tijd wel van een biertje houd, maar vooral omdat wij verantwoordelijk zijn voor de technische ontwikkeling van zowel het systeem waarmee de scores worden verwerkt als de website van de tapwedstrijden en het bijbehorende wedstrijdsysteem voor lokale deelnemers. Uiteraard een mooi systeem, maar eigenlijk wil ik het over de wedstrijden zelf hebben.

Ruim 2.500 deelnemers
Voor mij was de tapwedstrijd een volledig nieuw fenomeen. Maar met ruim 2.500 barmannen die hebben meegedaan in lokale voorrondes (ook via ons systeem overigens), is het een zeer belangrijke titel voor barpersoneel in heel Nederland. Het respect en aanzien van een barman of vrouw wordt voor de rest van het jaar in deze ene strijd bepaald.

Maar hoe word je de beste biertapper van Nederland? Daar komen we bij mijn echte verbazing van die dag. Biertappen op de tapwedstrijden gaat niet zoals ik gewend ben in een doorsnee Amsterdamse kroeg: snel, zonder aandacht en een schuimkraag die altijd óf te hoog óf te laag is. Nee, tijdens de tapwedstrijden wordt er nauwkeurig gelet op iedere handeling die de barman of barvrouw verricht, met als resultaat: een perfect getapt biertje.

Bijzondere verrichtingen
Alle handelingen zijn vooraf bepaald en moeten nauwgezet worden nageleefd. Dat begint al bij het spoelen van het glas, het goed laten uitlekken, uiteraard het tappen zelf, de schuimkraag en de juiste manier van serveren aan de jury. Eén vette vingerafdruk missen tijdens het spoelen of een iets te lage schuimkraag, leidt direct tot aftrek van punten en een mogelijk verkeken kans op de titel.

Overdrijven is ook een vak
Ik zal eerlijk zijn. In eerste instantie vond ik het wat overdreven. Zoveel mensen die bezig waren met het tappen van één biertje. De jury staat de hele dag letterlijk met haar neus bovenop de tapper en iedere aarzeling of verkeerde beweging wordt meteen meegenomen in de uiteindelijke beoordeling. Alle facetten worden beoordeeld en alleen wanneer alles klopt, mag je jezelf de beste biertapper van Nederland noemen. Een mooi event om bier weer zichtbaar te maken, maar bijna onzinnig als je er wat langer over nadenkt.

Of toch niet…
Maar naarmate de dag vorderde, begon ik de parallel te trekken naar mijn eigen vakgebied. Waar ik eerst nog dacht dat het waanzin zou het zijn om zoveel tijd en energie te besteden aan relatief zulke kleine details, zag ik ineens onze designer voor me. Samen met een team van professionals worden iedere dag opnieuw alle aspecten van een ontwerp grondig doorgenomen voordat het naar de klant gaat. Die het op haar beurt weer net zo grondig bekijkt met vaak minimaal net zoveel mensen. Iedere pixel, call to action, kleur en font worden miniscuul bekeken, bediscussieerd, aangepast en weer teruggezet zoals het stond.

Passie en een bijzonder oog voor detail
Des te langer ik er over nadenk, des te meer ik moet concluderen dat wij eigenlijk de hele dag niets anders doen dan wat deze barmannen en de juryleden tijdens de tapwedstrijd doen. Ook wij werken, net als deze biertappers, iedere dag opnieuw aan de kleinste details die voor anderen onzichtbaar of zelfs volkomen onbegrijpelijk zijn. Met als doel het beste resultaat af te leveren. Puur vanwege onze passie voor het vak.

Met die conclusie in mijn hoofd bestelde ik nog maar eens een biertje. Een perfect getapte uiteraard. En toen ik de volgende dag met onze designer in discussie was over de beste positie van een call to action op een website, kon ik het niet helpen terug te denken aan een schuimkraag die precies op de schouders van de Heineken ster moet rusten voor een optimale score… Proost.