chatbot

In de ideale wereld zou je alle bezoekers van je website persoonlijk te woord willen staan om hun vragen te beantwoorden. Omdat dit praktisch niet uitvoerbaar is, staan er op websites de ‘veel gestelde vragen’ de zgn. FAQ’s. Deze roepen vaak meer vragen op dan dat ze beantwoorden. Ze geven namelijk vaak nét niet de gevraagde informatie waardoor het juiste antwoord niet gevonden wordt. Het is ook best lastig om van tevoren te bepalen welke vragen er gesteld gaan worden.

De oplossing
Een chatbot, virtuele of persoonlijke assistent, biedt de oplossing om beter en direct in te spelen op de vraagstelling van je bezoeker.

Iedere bezoeker op je website kan met een virtuele assistent communiceren. De antwoorden worden vooraf in een geautomatiseerd vraag-en-antwoordsysteem gezet. Het systeem is zo ingericht dat je elke gewenste vraag door middel van het gebruik van keywords kan laten beantwoorden.

Met een chatbot kun je 24 uur per dag alle websitebezoekers op een persoonlijke manier voorzien van informatie of advies. Zonder dat dit extra inzet van personeel vraagt, kun je tijdens en buiten kantooruren tóch persoonlijke service bieden. Hierdoor creëer je een hogere klanttevredenheid en online engagement met je bezoekers. Bezoekers zullen vaker terugkomen om nog een vraag te stellen of om een dienst of product af te nemen. Dit kan leiden tot een hogere conversie.

Persoonlijke aandacht
Tijdens een online gesprek helpt de assistent je bezoekers met het vinden van het juiste antwoord op hun vragen, opent webpagina’s stelt eens een wedervraag of houdt gewoon even een praatje.

De klant maakt direct persoonlijk kennis met jouw bedrijf. Het taalgebruik en de manier van afhandeling van vragen of klachten is hetzelfde als wanneer een persoonlijke medewerker dit zou doen. Eigenlijk komt het er op neer dat zo’n online assistent een van jouw (service) medewerkers representeert. Het voordeel van een pro-actieve, virtuele medewerker die direct in gesprek gaat met je bezoekers is, dat de gemiddelde tijd die een bezoeker op je website besteedt aanzienlijk langer is. Kan deze assistent een vraag niet beantwoorden? Dan kan alsnog doorverwezen worden naar een echte medewerker. Dit kan zelfs in de vorm van live chat. Het chatgesprek is gedocumenteerd en kan teruggelezen worden door de medewerker die direct adequaat kan helpen. Dit scheelt tijd en dus geld.

Lerend systeem
Er worden zowel in de werkelijke als in de virtuele wereld natuurlijk altijd vragen gesteld waarvan de antwoorden niet direct te geven zijn. Daarom kunnen onze virtuele assistenten bijgeschoold worden. Alle vragen waar geen antwoord op te vinden is in de database, worden opgeslagen en in een lijst getoond. Aan de hand van deze lijst kunnen eenvoudig en overzichtelijk nieuwe antwoorden toegevoegd worden aan het systeem. Op deze manier wordt de assistent steeds slimmer.

Kortom, een virtuele assistent is de oplossing voor direct persoonlijk contact met je website bezoeker.

Chatbot4u
Chatbot4U is de enige website waarop iedereen zelf eenvoudig een eigen chatbot kan maken en deze vervolgens kan delen, bijvoorbeeld via een website. Aan elke chatbot kan een onbeperkte hoeveelheid kennis worden toegevoegd.
Maak een eigen chatbot

Echatbot
Meer informatie over onze maatwerk chatbot oplossingen of een demo aanvragen, kijk dan op echatbot.nl